آخرین اخبار

شورای نگهبان به جای مردم تصمیم می‌گیرد/ دست مراجع را هم از مجلس خبرگان کوتاه کرده‌اند

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا می‌گوید: شورای نگهبان به جای مردم تصمیم گیری می‌کند و معتقدند مردم هم اگر خواستند بیایند، باید به کسانی رای دهند که شورای نگهبان به آن‌ها رای داده است، یعنی شورای نگهبان تعیین‌کننده مجلس و خبرگان است، نه مردم!  تفکر موجود که می‌خواهد حتی با کمترین میزان مشارکت انتخابات را برگزار کند، یک تفکر براندازانه است.

اشتراک گذاری
25 آذر 1402
کد مطلب : 10346

رسول منتجب نیا

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛  زینب غبیشاوی: حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا دبیر کل حزب اصلاح‌طلب جمهوریت در گفت‌وگو با توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ درباره انتخابات و مجلس خبرگان و نقش حسن روحانی در آن صحبت کرده است. مهمترین بخش‌های سخنان منتجب‌نیا را در ادامه بخوانید:

انتخابات در هر بخش، نماد جمهوریت نظام است و تنها عرصه حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان است بنابراین اقتدار و مشروعیت نظام به حضور مردم در انتخابات بستگی دارد، به همین دلیل است که هرچه حضور مردم در انتخابات کمتر شود، به مشروعیت و اعتبار نظام ضربه وارد می‌شود؛ این یعنی اگر از میان مردم تنها یک اقلیت در انتخابات شرکت کنند، طبیعتا نتیجه آن وارد شدن ضربه به کشور و منافع مردم است. 

گروهی در کشور معتقدند نیازی به رای مردم وجود ندارد و تنها باند آنها باید قدرت را در اختیار داشت باشد

*‌‌ در سال‌های اخیر، جمعی از کسانی که وارد حکومت شدند، دیدگاه عجیب و غریبی دارند که می‌گویند هیچ نیازی به رای مردم نداریم و مهم این است که ما به صورت یک باند و مجموعه سر کار باشیم و قدرت را در اختیار داشته باشیم. آنها حتی حاضر هستند اصل انتخابات را متنفی بدانند و مثلا با یک فرمان و دستور خبرگان را تمدید کنند. زیرا بر اساس نظریه‌ای که تئوریسین آن‌ها می‌گفت اساسا نیازی به رای مردم ندارند و مردم کاره‌ای نیستند که بخواهند سرنوشت نظام را تعیین کنند یا یک آقای دیگر می‌گفت در نظام جمهوری اسلامی خبرگان انتخاب نمی‌کنند بلکه کشف می‌کنند و انتخاب ولی فقیه با اراده خداوند است و خبرگان چیزی که خداوند اراده کرده را کشف می‌کنند. خب اینها نظریه باطل و ارتجاعی است که هیچ دلیل و منطقی ندارد. این مجموعه در کشور به صورت سازماندهی‌شده کار می‌کنند و در بسیاری از عرصه‌های تصمیم‌سازی هم نفوذ کردند. 

*‌‌ تمام این نظرات مخالف و مغایر نظر بنیانگذار جمهوری اسلامی و مخالف اصول قانون اساسی و روح نظام است. ما از استبداد زمان شاه فرار کردیم، ملت انقلاب کردند تا خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند اما در سال‌های اخیر متاسفانه حرکت‌هایی به وجود آمده که ما را به قهقهرا می‌کشاند و یک مجموعه به جای رای مردم بر کشور قدرت پیدا می‌کند و بیشتر هم زمان انتخابات بروز و ظهور می‌کنند. 

شورای نگهبان تعیین‌کننده مجلس شورا و خبرگان است، نه مردم

*‌‌ شورای نگهبان به جای مردم تصمیم گیری می‌کند و معتقدند مردم هم اگر خواستند بیایند، باید به کسانی رای دهند که شورای نگهبان به آن‌ها رای داده است، یعنی شورای نگهبان تعیین‌کننده مجلس و خبرگان است، نه مردم! 

*‌‌ تفکر موجود که می‌خواهد حتی با کمترین میزان مشارکت انتخابات را برگزار کند، یک تفکر براندازانه است. این فکر و اندیشه یعنی براندازی جمهوری اسلامی و حاکم کردن یک نظام دیگر، اما اسمش را نمی‌گویند. قبلا می‌گفتند حکومت دینی الان، اما اسمش را نمی‌برند اما به تدریج ابعاد این دیدگاه را مطرح می‌کنند. این در حالی است که اگر اکثریت مردم رای ندهند، قطعا انتخابات معنا ندارد و فردی که انتخاب شده منتخب مردم نیست، منتخب یک اقلیت است.

*‌‌ برای نوع حضور مردم که همیشه از ما سوال می‌شد، همواره می‌گفتم باید منتظر بمانیم تا ببینیم حاکمیت چه نوع دیدگاه و تصمیمی دارد. اگر تصمیم دارد مردم حضور حداکثری داشته باشند، پس باید مقدمات آن نیز فراهم شود. اما اگر به نتیجه برسد که خودش تصمیم‌گیری کند چه خودش یا چه نهاد‌های دیگر، خب موضوع فرق می‌کند. مثلا امسال هیات‌های اجرایی را مامور کردند که رد صلاحیت فله‌ای انجام دهند و…

*‌‌ حاکمیت می‌تواند مردم را در تنگنایی قراردهد که یا تحریم کنید یا شرکت کنید! خب گروهی از مردم می‌گویند ما که نمی‌توانیم شرکت کنیم زیرا افرادی را که هستند قبول نداریم، پس به این سمت می‌روند که انتخابات را تحریم کنند. شخصا طرفدار تحریم انتخابات نیستم اما این برخورد حاکمیت جمع عظیمی از مردم را وادار می‌کند که پای صندوق رای حضور نداشته باشند.

*‌‌ گاهی می‌شنوم برخی می‌گویند مردم حضور پیدا کنند و تعرفه بگیرند ولی رای سفید بدهند! خب اینکه انتخابات نیست! انتخابات یعنی مردم از بین گزینه‌ها انتخاب کنند. حضور مردم ولو اینکه رای سفید بیندازند یعنی رای به نظام. این دقیقا هدف و حرف این جریان است. سوال این است که چرا مردم را در این شرایط قرار می‌دهید؟

*‌‌ حاکمیت باید فضا را برای انتخابات باز کند. جلوی شورای نگهبان و هیات‌های اجرایی را بگیرد و فقط قانون را پیاده کند. آن زمان همه نخبگان شرکت می‌کنند و مردم نیز با علاقه پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند. الان ببینید از بسیاری از احزاب فقط یک یا دو نفر کاندیدا شدند، زیرا می‌گویند به خاطر اینکه آبروی ما را نبرند و وصله‌ای به ما نچسبانند، شرکت نمی‌کنیم چون وقتی شرکت می‌کنند، تهمت‌های زیادی به آن‌ها می‌زنند که مثلا شما التزام عملی به نظام ندارید! 

بعد از امام خمینی، آیین‌نامه تایید صلاحیت نامزدهای خبرگان توسط مراجع لغو شد

*‌‌ اغلب مردم توجه خاصی به مجلس خبرگان ندارند و اهمیت نمی‌دهند، این در حالی است که مجلس خبرگان اهمیت زیادی هم دارد. چه بسا این اهمیت ندادن مردم این است که می‌دانند در خبرگان چنان فیلتر‌ها تنگ و محصور است که حد ندارد. شما ببینید زمان امام خمینی انتخابات خبرگان برگزار می‌شد! زمان امام خمینی مراجع وقتی می‌نوشتند که یک نفر صلاحیت این را دارد که نسبت به رهبری نظر دهد کافی بود تا در معرض انتخاب مردم قرار بگیرد. اما بعدا این آیین نامه را لغو کردند و گفتند فقهای شورای نگهبان باید چنین کاری انجام دهند نه مراجع تقلید. یعنی دست مراجع و حوزه‌های علمیه را هم کوتاه کردند. انتخابات خبرگان اهمیت بالایی دارد و افرادی شجاع، مردمی و دلسوز باید حضور داشته باشند، اما با فرایندی که این آقایان در پیش گرفته‌اند عملا چنین چیزی نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =